Followers

Search This Blog

Monday, May 30, 2011

CINTA ITU ANUGERAH

Islam telah menggariskan adab pergaulan antara lelaki dan perempuan. Tujuannya adalah untuk memelihara kesucian maruah umatnya. Sebagai seorang islam kita wajib mematuhi perintah-perintah Allah s.w.t. dan menjauhi laranganNya demi menjaga kesucian agama. Umat islam samaada lelaki dan perempuan hendaklah menjaga adab-adab pergaulan dan pandangan masyarakat serta jiran sekeliling agar tidak timbul fitnah dan perkara yang tidak diingini..contohnya lelaki dan perempuan keluar bersama tanpa ditemani mahram, berpegang tangan, berdua-duaan, berpelukan, berkesedudukan dan lain-lain sikap negatif yg mencemarkan kesucian agama islam. Rasulullah s.a.w pernah menyebut dalam satu hadis yang bermaksud, "apabila seorang lelaki dan seorang perempuan berdua-duaan, maka yang ketiganya adalah syaitan".
Walau bagaimanapun islam mengharuskan pergaulan antara lelaki dan perempuan dalam keadaan-keadaan tertentu seperti menuntut ilmu dan bekerja dengan syarat mereka menjaga adab-adab pergaulan, menjaga aurat dan cara berpakaian, cara bercakap dan cara berjalan.

1 comments:

Anonymous said...

Teman..janganla kau melafazkan kate2 harapan jike harapan itu tinggal harapan yg x tertunai,.. janganla menabor janji jike janji tinggal janji yg x terlaksane kerna tika jiwanye keseorangan.. hanya Allah tempatnye mengadu..
Jika kamu inginkan pelangi...hujan lebat harus ditempuhi.
Jike ingin kesegaran pagi..pekat malam dulu d alami..
Jike takot mengalami rugi..t'lebh dulu haros memberi..
Jike d rase b'belah bagi..tandenye ati mao d curi...~

Post a Comment

Popular Posts

Powered by Blogger.
JOIN WEBINAR PAU 2018
 
© Copyright 2035 Hati Bukan Batu Theme by Yusuf Fikri